Persoanele cu autism pot avea dificultăți în fața oricărei schimbări, dar există multe lucruri pe care le puteți face pentru a-i sprijini. Citiți sfaturile noastre pentru a pregăti schimbarea și informațiile despre schimbările frecvente, cum ar fi pierderea, schimbarea școlii sau plecarea în vacanță.

Cum îl pregătim pe copilul cu autism pentru eventualele schimbări?

 

Aflați în ce va consta schimbarea 

Ca părinte trebuie să fiți activ şi să aflați ce implică o anumită schimbare. De exemplu, s-ar putea să știți că un profesor pleacă din școala copilului dumneavoastră, dar s-ar putea să nu fi primit informații suplimentare despre personal nou. Aflați când vor avea loc schimbările și ce se va întâmpla.

Descrieți schimbarea 

Marcați ziua schimbării în calendar și încurajați copilul să numere fiecare zi până la acea dată. Utilizați un limbaj clar atunci când descrieți schimbarea, oferind persoanei timp pentru a procesa ceea ce spuneți și pentru a limita utilizarea gesturilor și expresiilor faciale.

Utilizați materiale vizuale

Materialele vizuale vă pot ajuta să explicați ce se va întâmpla:

  • Prezentați fotografii cu noul loc (de exemplu, o cameră de hotel), persoană (de exemplu, un nou profesor) sau activitate (de exemplu, înot). Faceți un album sau o colecție de imagini, astfel încât să se poată uita la ele înainte și în timpul schimbării.
  • Utilizați materialele vizuale pentru a arăta rezultatul anumitor activități. De exemplu, dacă mergeți în vacanță, prezentarea imaginii unui avion le-ar putea face să fie reticent și nervoas în faţa ideii de a călători cu avionul – pentru ca nu  înțelege rolul avionului. Prezentați imagini ale întregului proces, inclusiv destinația. Acest lucru îl va ajuta să înțeleagă mai bine întreaga situație. Inversați seria de imagini pentru a prezenta călătoria prezentînd inițial rezultatul final, cel pe care copilul și-l dorește.
  • În ziua schimbării sau în timpul unei vacanţe, un orar vizual poate fi util pentru a explica exact ce se va întâmpla.

Implicați oamenii potriviți 

Dacă schimbarea este generată de mutarea într-o nouă școală sau un nou centru de terapie, personalul din oricare dintre locații ar trebui să fie parte a procesului de pregătire. Copilul cu autism trebuie să fie personajul principal al oricărei decizii privind astfel de schimbări, iar personalul trebuie să cunoască lucrurile cu care trebuie să îl ajute, ce anxietăţi are și cum comunică.

Structura timpilor de tranziție 

Secvențialitatea poate fi dificilă pentru o persoană cu autism – adică a pune ceea ce se va întâmpla într-o zi într-o ordine logică în mintea lor. Conceptele abstracte, cum ar fi timpul, nu sunt ușor de înțeles, iar copiii cu autism pot avea dificultăţi în ceea ce privește așteptarea. Puteți constata că dificultățile comportamentale apar mai mult în perioadele de tranziție între activități. Timpul nestructurat, cum ar fi timpul de pauză la școală, care poate fi zgomotos și haotic, poate fi dificil de rezolvat.

Câteva sfaturi:

  • să îi spuneți copilului în prealabil cam ce se va întâmpla în această schimbare;
  • utilizați un orar vizual pentru a prezenta ce se va întâmpla pe parcursul zilei;
  • să îi arătați cât timp trebuie să aștepte înainte ca o activitate să înceapă, utilizând un cronometru electronic, o clepsidră cu nisip sau autocolante pe fața unui ceas;
  • să pregătiți o cutie sau o pungă cu obiecte familiare preferate pentru a le atinge sau mirosi în noua instituție sau în timpul de tranziție;
  • puneți imaginea unei activităţi, un cuvânt sau un simbol într-o „tavă finală” pentru a semnala terminarea activităţii.

 

Fiți atent la anxietate

Fiți atent la semnele de anxietate și încurajați copilul să exprime ceea ce simte. Dați-i șansa de a pune întrebări despre schimbare. Puteți pune o cutie de îngrijorări în care să scrie sau să deseneze orice îngrijorări pe care le are. Explicați părțile pozitive ale schimbării, cum ar fi faptul că, de exemplu, vă mutați într-o casă mai mare sau mergeți în vacanță. Creați povești sociale pentru a îi explica ce poate face în cazul în care devine anxios.

 

 

Sursă: https://www.autism.org.uk/about/behaviour/preparing-for-change.aspx