De multe ori în ședințele de psihoterapie cu copii ne întâlnim cu subiectul „empatia”, întrebându-ne ce putem face pentru a crește gradul empatic al unui copil sau de a modela acest comportament. Se poate?

Dacă vă gândiți la empatie ca la o trăsătură înnăscută, un talent pe care unii îl au pur si simplu si altii nu, atunci nu.

Dar daca ne gandim la empatie ca la o serie de abilitati, atunci da.

Așa cum este și definiția dată empatiei, o intuire a realității prin identificare afectivă, ce presupune cunoașterea emoțiilor, astfel încât să înțelegem cu ce se confruntă celălalt, putând astfel să arătăm bunătate și respect, realizăm că sunt necesare mai multe abilități.

Cum abordăm acest subiect în cadrul ședințelor de psihoterapie cu copii?

În primul rând este nevoie să putem recunoaște emoțiile, să fim în stare să ne înțelegem propriile emoții ca să putem ajunge să-i înțelegem pe cel de lângă noi. Asta presupune în primul rând o mai bună cunoaștere a propriei persoane.

Capacitatea de a fi bun și de a-i respecta pe ceilalți, adică valoarea pe care o atribuim celorlalți, fiind în legătură directă cu propria valoare, se învață din modelele pe care fiecare le are. Copilul învață prin observarea și imitarea comportamentelor adulților, mult prea puțin din vorbele morale adresate.

A împărți, a spune o vorbă plăcută, a ajuta, a fi de folos, a face o surpriză plăcută celuilalt, a arunca gunoiul în locurile amenajate, a proteja mediul pe care îl folosim, a fi politicos sunt comportamente care se învață, fiind observate și imitate de copii, având o eficiență mult mai mare decat orice discurs etic. Aceste comportamente se pot învăța și ajuta la dezvoltarea empatiei, fiind atât de necesară în relațiile pe care le creem, valoarea lor și a noastră.

De ce este important să îi învățăm pe copii despre empatie?

Empatia este legătura dintre noi și ceilalți, este modul în care putem accepta diferențele dintre noi, unicitatea fiecăruia reușind să fie integrate, având capacitatea de a înțelege ce simte și trăiește cel de lângă noi.  Ajută la adaptarea socială, fiind atât de necesară celor cu tulburări de spectru atutist, stând la baza încrederii individuale și sociale. Este o sursă de motivație determinând comportamente morale de cele mai multe ori. Lipsa empatiei crește conflictele interpersonale și sociale.

Este legătura cea mai eficientă pentru o conectare interumana de care toți avem nevoie.

 

Articol scris de Andreea Cosmaciuc, psihoterapeut în cadrul programului ABA Next Step și consultant ABA

 

Programul ABA NEXT STEP (ședințe de psihoterapie pentru copii și adolescenți) propune crearea unui mediu plăcut și confortabil, în care copilul va reusi să-și depășească dificultățile, alături de un psihoterapeut, care il va ghida pas cu pas spre abilități sociale adecvate vărstei, reglare emoțională, depășirea stărilor de anxietate sau depresive, gestionarea stresului sau a tendințelor de izolare socială.

Pentru programări și detalii:

Diana Dumitrescu

0756 678 219

contact@autismvoice.ro